Wraz z Fundacją SocLab realizowaliśmy projekt pod tytułem “Szkolny budżet partycypacyjny – czas na młodych” aby zaktywizować społeczności szkolne poprzez realizację budżetów partycypacyjnych w szkołach województwa podlaskiego i warmińsko-mazurskiego.
Na czym polega szkolny budżet partycypacyjny?
Uczniowie i cała społeczność szkolna decydują o przeznaczeniu określonej sumy pieniędzy na potrzebne według nich działania. Mogą na przykład zakupić potrzebny sprzęt czy wyposażenie. Każdy uczeń może zgłosić swój pomysł. O tym, który pomysł będzie zrealizowany, również decyduje społeczność szkolna – odbywa się to zwykle w formule głosowania.
W naszym projekcie, za realizację procedury budżetu partycypacyjnego odpowiedzialne były zespoły uczniowskie wraz z opiekunami, które najpierw zostały przeszkolone, a następnie przy wsparciu merytorycznym mentorów, uczniowie przygotowywali i przeprowadzali szkolne budżety partycypacyjne. Każda ze szkół dysponowała funduszem partycypacyjnym w wysokości 3000 zł.
Podstawowe informacje:
projekt był skierowany do 16 szkół podstawowych i ponadpodstawowych z województwa podlaskiego i warmińsko-mazurskiego; bezpośrednimi adresatami projektu byli uczniowie klas VII-VIII szkół podstawowych i klas I-II szkół ponadpodstawowych wraz z opiekunami; zespoły uczniowskie i opiekunowie wzieli udział w dwóch dwudniowych zjazdach szkoleniowych – wprowadzenie do tematyki szkolnego budżetu partycypacyjnego, wystąpienia publiczne; oraz kompetencje interpersonalne i medialne.
Poznajcie szkoły, z którymi pracowaliśmy, wdrażając w nich szkolne budżety partycypacyjne!
Było to aż 16 placówek z 2 województw, wśród nich szkoły podstawowe i średnie, zarówno z miast jak też wsi Oto one:
W listopadzie zorganizowaliśmy pierwszą część warsztatów dla zespołów projektowych wybranych szkół. Dwudniowe szkolenie obejmowało założenia merytoryczne realizacji budżetów: na czym polega, od czego zacząć realizację, jak przeprowadzić cały proces. Dodatkowo opiekunowie szlifowali swoje umiejętności tutoringu w pracy z młodzieżą.
Oczywiście nie mogło zabraknąć integracji i dzielenia się doświadczeniami!
W lutym spotkaliśmy się ponownie, aby jeszcze lepiej rozwinąć kompetencje społeczne, ćwiczyć swoje mocne i słabe strony, pracować nad autoprezentacją i opowiadaniem obrazem. Nasze lekcje nigdy nie są zwyczajne, więc młodzież szybko chwyciła za sprzęt i zaczęła kręcić materiały. Obu grupom szło pierwszorzędnie! Dzięki takiemu doświadczeniu pracy w grupie, każdy może spróbować który element tworzenia materiału jest dla niego najlepszy.
W każdej szkole zawiązały się zespoły koordynujące składające się od 7 do 12 os. Mentorzy przeprowadzili 4-godz. warsztaty dla zespołów w każdej szkole – ich celem było wypracowanie zasad realizacji SBP i jego harmonogramu. Ponadto w każdej ze szkół mentorzy przeprowadzili w szkołach warsztaty pokazowe dla uczniów na temat SBP, a potem uczniowie oraz członkowie zespołu koordynującego w ramach tzw. edukacji rówieśniczej przeprowadzili zajęcia w klasach. W każdej szkole przeprowadzono minimum 5 takich lekcji, ale przeważnie było ich znacznie więcej. Uczestnicy zespołów koordynujących otrzymali również bluzy z logo projektu. Zespołami szkolnymi opiekują się mentorzy, którzy wspierają ZK w procesie tworzenia założeń procesów, akcji informacyjnej oraz ewaluacji, a także doradzają na każdym etapie działań i dzielą się wzorami dokumentów. Na bieżąco spotykają się z zespołami, są w kontakcie mailowym i telefonicznym, a także przez Messenger. Uczestnicy prezentują na bieżąco przebieg swoich działań w mediach społecznościowych swoich szkół oraz w grupie na FB Szkolne budżety partycypacyjne.
Dotychczas zostały przeprowadzone działania informacyjne i edukacyjne oraz etap generowania pomysłów i zgłaszania projektów. Uczniowie przygotowywali plakaty, broszury, filmiki, organizowali apele szkolne i inne kreatywne formy edukacyjne i angażujące. Aby wyłonić zwycięskie projekty, odbyły się wybory w formie głosowania. Do końca czerwca w większości szkół zrealizowano zakupy.
Pod koniec września zorganizowaliśmy Lokalne Fora Edukacyjne w Białymstoku i Ełku na których podsumowaliśmy działania młodzieży. Wzięli w nich udział uczniowie, nauczyciele i dyrektorzy szkół, pedagodzy, edukatorzy, przedstawiciele organizacji społecznych oraz samorządów.
Poza omówieniem działań grup uczniowskich oraz ewaluacją nie mogło zabraknąć dyskusji panelowej o przyszłości budżetów partycypacyjnych i wyświetlenia filmów podsumowujących. Nie zapomnieliśmy też o integracji wspaniałej młodzieży!
Wszelkich informacji na temat projektu udziela Iwona Olkowicz – koordynatorka projektu pod numerem telefonu 608305766