Wiatraki Mazur

Mazurska Młodzież Debatuje

Umiejętności przemawiania publicznego, to kluczowa umiejętność potrzebna nie
tylko do odniesienia sukcesu w szkole, ale również w życiu społecznym i towarzyskim. Jest to umiejętność, którą można opanować podobnie jak umiejętność czytania czy pisania.

Głównym celem projektu jest oswojenie młodzieży ze sztukami debatowania i wystąpień publicznych. 

Poprzez debaty chcemy: nauczyć młodzież szacunku do zdania oponentów, wyszukiwania i korzystania z wiarygodnych źródeł informacji i merytoryki w przedstawianiu argumentów; pokazać sposoby na szukanie porozumienia i nowych rozwiązań; pracy w grupie oraz stworzyć przestrzeń do publicznej wypowiedzi na ważne tematy.

Celem debat oksfordzkich jest również rozwijanie edukacji obywatelskiej i kompetencji społecznych młodzieży ponadgimnazjalnej subregionu ełckiego. Wg magazynu Forbes umiejętność myślenia krytycznego jest na 1 miejscu niezbędnych kompetencji XXI wieku.

 

Działania projektowe rozpoczęliśmy od przygotowań, czyli rozmów z organizacjami które prowadzą debaty oksfordzkie i mają już doświadczenie w realizacji tego typu działań. Bardzo mocno w tym procesie wspierała nas Żywiecka Fundacja Rozwoju, która od 10 lat prowadzi turnieje debat „Podbeskidzie”. 

Po rekrutacji, do projektu zakwalifikowaliśmy cztery szkoły: 

>> I Liceum Ogólnokształcące im. Jana Kochanowskiego w Olecku

>> II Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół nr 2 im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Ełku

>> Zespół Szkół nr 1 im. Jędrzeja Śniadeckiego w Ełku

>> Zespół Szkół nr 5 im. Karola Brzostowskiego w Ełku

Zorganizowaliśmy warsztaty dla opiekunów drużyn debatanckich, aby wiedzieli, jak wspierać młodzież w przygotowaniu do debat. Następnym etapem był cykl szkoleń i warsztatów dla młodzieży z czterech szkół uczestniczących w projekcie, w  każdej ze szkół przeprowadziliśmy czterogodzinne warsztaty wprowadzające. Pierwsze zajęcia poprowadziła Anna Jafernik z Żywieckiej Fundacji Rozwoju. Następnie nasz zespół trenerów prowadził zajęcia w każdej ze szkół, które dotyczyły: poszukiwania argumentacji, budowania argumentu, weryfikacji informacji, odróżniania fake newsów od prawdziwych informacji, myślenia lateralnego, argumentowania i kontrargumentowania, a także wystąpień publicznych. Trenowaliśmy z młodzieżą debaty próbne, najwięcej problemów sprawiło poszukiwanie kontrargumentów, odnoszących się do tezy oraz panowanie nad stresem.

Młodzież przygotowywała się na debatowanie po obu stronach (zarówno propozycji jak i opozycji), aby lepiej poznać temat jaki został zawarty w tezie i zobaczyć go z dwóch perspektyw. Daje to młodzieży szerszy obraz i możliwość poznania tematu w szerszym zakresie. W zajęciach brały udział 54 młode osoby z 4 szkół.

Kolejnym etapem była organizacja debat: najpierw wewnątrzszkolnych, a następnie międzyszkolnych – półfinału i finału. Tezy do debat wysyłaliśmy z 2-tygodniowym wyprzedzeniem, aby dać młodzieży czas na przygotowanie argumentacji (wyjątkiem była teza finałowa, która została ogłoszona podczas półfinałów).

Etap debat wewnątrzszkolnych udało nam się zorganizować jeszcze w grudniu 2023. W tych debatach jurorami byli nauczyciele/dyrektorzy szkół oraz metodyk z Mazurskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli z Ełku. Teza debat wewnątrzszkolnych brzmiała „Działania ekologiczne w Polsce są nieskuteczne”.

10 stycznia 2024 w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Ełku odbył się półfinał debat – wtedy po raz pierwszy młodzi debatanci z 4 szkół spotkali się ze sobą i mieli okazję po raz pierwszy debatować. Teza brzmiała: „Współczesna młodzież nie jest tolerancyjna”. Tego dnia odbyły się dwie debaty, w których drużyny losowo wybrały strony i kontrdebatantów. Jurorami w tej debacie byli: pani dziekan Wyższej Szkoły Gospodarki z Ełku, pan radny z Ełku oraz metodyk z Mazurskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli z Ełku. Pod koniec spotkania, już po rozstrzygnięciu wyników, ogłosiliśmy tezę debaty finałowej, która brzmiała: „Sztuczna inteligencja powinna rządzić światem”.

Finał debat zorganizowaliśmy 17 stycznia 2024 w tym samym miejscu. Wtedy też odbyły się dwie debaty, ponieważ drużyny, które odpadły w półfinałach, chciały się zmierzyć ze sobą i sprawdzić się w potyczce o III i IV miejsce. 

Pierwsze miejsce zajęła drużyna z II Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół nr 2 im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Ełku, a drugie miejsce młodzież z I Liceum Ogólnokształcące im. Jana Kochanowskiego w Olecku.

Wspieramy, edukujemy, łączymy.

Nasi partnerzy